20 نمونه ابزار برقکاری ساختمان که ممکن است نیاز داشته باشید

کارهای برقی را با خیال راحت در خانه باابزار برقکاری ساختمان کامل کنید

ابزارهای الکتریکی برای تعمیرات یا پروژه های بهبود در داخل خانه یا دفتر کار مورد نیاز است. برای اکثر پروژه های برقی مسکونی، در درجه اول از ابزارهای دستی اولیه ای که قبلاً تهیه کرده اید استفاده خواهید کرد، مانند چکش، متر نواری، لیزر سطح، پیچ گشتی های دو سو و چهار سو. برخی از ابزارهای الکتریکی تخصصی مانند تسترهای ولتاژ، فنر سیم کشی و انبردست‌ها هر از گاهی به کار می‌آیند و این ابزارها به راحتی در اکثر مراکز خانگی، فروشگاه‌های سخت‌افزار، فروشگاه‌های لوازم برقی و خرده‌فروشی‌های آنلاین در دسترس هستند.

چیزهایی مانند ولت متر، فنر سیم کشی و چراغ قوه می توانند هنگام انجام یک پروژه در خانه مفید باشند. مانند خرید هر ابزار دیگری، عمر طولانی‌تر و عملکرد بهتری از ابزارهای با کیفیت بالاتر خواهید داشت. ابزارهای برقی بهتر، مانند سیم چین و انبردست، دارای دسته های عایق برای محافظت در برابر ضربه هستند.

تستر ولتاژ غیر تماسی

شاید مهم ترین ابزار الکتریکی تخصصی که می توانید داشته باشید یک تستر ولتاژ باشد. یک تستر ولتاژ برای بررسی ایمنی سریع استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ جریانی به سیم برق یا دستگاه قبل از شروع کار روی آن جریان ندارد. تسترهای ولتاژ بدون تماس که با باتری تغذیه می‌شوند، ساده‌ترین و ایمن‌ترین تسترها هستند، زیرا می‌توانند برق را در نزدیکی شیار یا سیم پریز تشخیص دهند.

این ابزاری است که هر تعمیرکاری در جعبه ابزار خود به آن نیاز دارد. تقریباً برای هر پروژه تعمیر برق خانگی استفاده خواهد شد.

سیم لخت کن

یکی دیگر از ابزارهای تخصصی الکتریکی ضروری برای صاحبان خانه، یک جفت سیم کش خوب است. سیم کش برای برش و جدا کردن عایق از سیم های برق استفاده می شود. ابزار برش دهنده سیم دارای یک ردیف سوراخ های اندازه گیری شده برای جدا کردن سیم های با اندازه های مختلف است و معمولاً شامل فک های برش برای برش انتهای سیم است. برخی از انواع، ابزارهای ترکیبی هستند که سیم‌ها را فشرده می‌کنند و ژاکت وینیل را از کابل NM (کابل روکش غیرفلزی) جدا می‌کنند.

این شاید ضروری ترین ابزار الکتریکی ویژه ای باشد که می توانید همراه با یک تستر ولتاژ داشته باشید. منطقی است که روی یک مجموعه خوب از سیم لخت کن سرمایه گذاری کنید، زیرا عملکردهای زیادی را انجام می دهد.

متر نواری

یک متر نوار استاندارد برای همه اندازه‌گیری‌های میدانی، مانند تنظیم ارتفاع برای کلیدها و پریزها، مرکز کردن جعبه‌های وسایل روشنایی، و علامت‌گذاری سطوح برای برش‌ها استفاده می‌شود.

برخی دیگر از ابزار برقکاری ساختمان:

چکش

چکش برای محکم کردن جعبه تقسیم و برق هنگام اتصال پیچ و رول پلاک استفاده می شود. و همچنین نصب فریم های مختلف تجهیزات از چکش استفاده می کنند.

ولتمتر یا مولتی متر

یک ولت متر سطوح ولتاژ را می خواند و تأیید می کند که مدارها برق دار است یا خیر. برخلاف تستر مدار، این ابزار میزان ولتاژ مدار را نیز می خواند. اشکال پیچیده‌تر دستگاه به مولتی متر معروف هستند و می‌توانند سطوح ولتاژ، آمپر، مقاومت و ولتاژ و آمپر DC را بخوانند. با این حال، برای یادگیری نحوه استفاده صحیح از آنها نیاز به تمرین و مقداری مطالعه نیاز است.

این ابزار تخصصی عمدتاً توسط تکنسین های پیشرفته و برقکاران حرفه ای استفاده می شود. ممکن است نیازی به داشتن این ابزار نداشته باشند، اما کسانی که کارهای الکتریکی زیادی روی لوازم خانگی و الکترونیک انجام می دهند، ممکن است آن را ضروری بدانند.

تراز حبابی سطح

یک تراز سطح کوچک، مانند تراز حبابی، به راحتی در یک کیسه ابزار قرار می گیرد و تضمین می کند که کار شما صاف و مرتب است. یک نصب عالی با جعبه های تراز و کلید ها و پیرزهای هم سطح و تراز شده شروع می شود.

تراز حبابی باید بخشی از ابزار استاندارد هر صاحب خانه باشد. کاربردهای زیادی فراتر از کارهای الکتریکی خواهد داشت.

چراغ قوه

کار تعمیر و بهسازی برق شامل مکان های تاریک زیادی است، از اتاق زیر شیروانی و زیرزمین گرفته تا حفره های دیوار و سقف، تا داخل جعبه های برق. یک چراغ قوه تاکتیکی به همان اندازه برای ایمنی و راحتی مورد نیاز است. چند چراغ قوه دستی و یک هد لامپ افزودنی های خوبی به جعبه ابزار یک برقکار یا کسی است که می خواهد خودش خرده کاری های خانه را انجام دهد.

دسته کاتر

یک چاقوی کاربردی یا جعبه برش، برای برش غلاف از کابل غیر فلزی (Romex) بریدن نوار برق و باز کردن جعبه های مقوایی مفید است.

پیچ گشتی های چهارسو

برق‌کارها همیشه پیچ گوشتی‌ها را برای برداشتن و نصب صفحات کاور، پریزها، کلیدها و بسیاری از وسایل دیگر همراه خود نگه می‌دارند. بهتر است چند پیچ گوشتی چهارسو با طول های مختلف و اندازه نوک #1، #2 و #3 داشته باشید.

پیچ گشتی دو سو

همانند پیچ گوشتی های چهارسو، احتمالاً به بیش از یک اندازه پیچ گوشتی دو سو نیاز خواهید داشت. اگر مجبورید فقط یکی را انتخاب کنید، یک تیغه متوسط را انتخاب کنید. برای اکثر پروژه ها مناسب است.

پیچ گوشتی های دو سو با دسته های عایق نیز برای ایمنی بهتر هنگام انجام کارهای الکتریکی موجود است.

ست آچار آلن (ست شش گوش)

از آچار آلن برای سفت کردن پیچ های سر شش گوش استفاده می شود که گاهی اوقات روی پنکه های سقفی، وسایل روشنایی و لوازم خانگی یافت می شود. داشتن یک مجموعه آچار آلن بر حسب استاندارد متریک ایده خوبی است.

انبر کلاغی

آچار کلاغی به نام های مختلفی شناخته می شود، شامل: قفل کانال، مفصل شیار. این ابزار اغلب برای کارهای لوله کشی استفاده می شود، اما یک جفت انبر زبانه دار برای پروژه های الکتریکی نیز کاربردهای زیادی دارد. به طور مکرر ضربه ها را از جعبه های برق فلزی حذف می کند، گیره های کابل را سفت می کند و جعبه های فنکوئل سقفی و فن ها را تنظیم می کند.

انبر دم باریک

یکی دیگر از ابزارهای الکتریکی تخصصی ضروری، یک انبر دم باریک (که به آن انبر بینی بلند نیز می گویند) است. برای خم کردن و پیچاندن سیم ها هنگام ایجاد اتصالات ترمینال پیچ استفاده می شود. نوک بلند و باریک آن را به ابزاری عالی برای کارهای دقیق تبدیل می کند. بیشتر انبرهای دم باریک دارای فک های برش برای کوتاه کردن سیم ها هستند.

انبردست

یک انبردست ابزاری است که یک برقکار با آن همه کار را انجام می دهد. دارای انتهای مربعی است که برای پیچاندن سیم ها به یکدیگر، یک تیغه برش مرکزی برای برش سیم، و یک ناحیه دستگیره بین دسته ها برای کشیدن سیم استفاده می شود.

ممکن است افرادی که کارهای خانه خودشان را انجام می دهند بتوانند بدون این ابزار کار کنند، اما هرکسی که کارهای برقی ساختمان را انجام می‌دهد می‌خواهد یک انبردست داشته باشد.

انبر سیم چین

انبر سیم چین که برخی اوقات سیم قطع کن نیز نامیده می شود برای بریدن سیم ها استفاده می شود. این ابزار جزئی جدا نشدنی از میان ابزار برقکاری ساختمان است.

آنها به طور ویژه با یک لبه برش طراحی شده اند که تا نوک فک ها پایین می رود و به شما امکان می دهد تا به قسمت های تنگ وارد شوید تا سیم ها را برش دهید. برخی از انواع به صورت جفتی به همراه یک آشکارساز ولتاژ برای تشخیص سیم های برق دار فروخته می شوند. همچنین می‌توانید ابزارهای ترکیبی، از جمله سیم لخت کن های تعبیه شده در دسته‌ها را هم پیدا کنید.

این یک ابزار تخصصی درجه دوم است: ممکن است کسانی که خودشان کارهای فنی خانه خودشان را انجام می دهند به آن نیازی نداشته باشند، اما برای کسانی که کارهای برقی معمولی انجام می دهند بسیار مفید خواهد بود.

فنر سیم کشی

فنر سیم کشی، سیم های افشان یا مفتولی را از داخل لوله های PVC یا فلزی عبور می دهد. روان کننده کابل می تواند به شما در عبور سیم ها از طریق مجرا کمک کند. هنگام کشیدن کابل NM از داخل کانال ها و مجراها فنر سیم کشی می تواند مفید واقع شود.

این ابزار هنگام ایجاد تغییرات در سیم کشی، مانند افزودن یا گسترش مدارها استفاده می شود. آچار به دست هایی که خودشان کارهای خانه خودشان را انجام می دهند به ندرت به این ابزار نیاز پیدا می کنند اما تکنسین های حرفه ای و برق کارها ی ساختمانی به این ابزار نیاز دارند.

پرس سر سیم

پرس کننده های وایرشو برای نصب وایرشو یا پایانه‌های اتصال روی سیم‌ها استفاده می‌شوند. این ابزار اغلب برای تعمیرات معمول مدار استفاده نمی شود، اما در هنگام کار با لوازم خانگی یا الکترونیک کاربردهای زیادی دارد. برخی از آنها نیز را می توان برای برداشتن عایق سیم استفاده کرد.

این ابزار تخصصی برای هر کسی کارهای خانه خودش را انجام می دهد مورد نیاز نیست زیرا برخی از عملکردهای کلیدی را می توان توسط ابزارهای دیگری که قبلاً خریده اید انجام داد. اما اگر به طور معمول روی لوازم خانگی کار می کنید، می تواند ابزار مفیدی باشد.

ردیاب کابل

وقتی سیم‌ها درهم و آشفته هستند، و مطمئن نیستید که سیم متصلی که به آن نگاه می‌کنید، همان سیمی است که به آن نیاز دارید، یک کابل یاب یا ردیاب به سرعت مسیرهای کابل و سیم را پیدا می‌کند. ردیاب کابل از یک فرستنده و یک گیرنده یا تونر و پروب برای ارسال سیگنال به پایین کابل استفاده می کند که می توانید با استفاده از گیرنده آن را مشخص کنید.

این ابزار را می توان در خطوط مخابراتی، الکتریکی، کواکسیال یا شبکه استفاده کرد. این ابزار ارزان بوده و استفاده از آن آسان است و به صورت آنلاین و در اکثر فروشگاه های لوازم خانگی در دسترس است.

توجه: این ابزار با کابل یاب، که دستگاهی است که سیم ها را از طریق دیوارها یا زیر زمین تشخیص می دهد، متفاوت است.

پیچ گوشتی برقی

پیچ گوشتی برقی وسیله ای قابل حمل است که می تواند با استفاده از باتری یا برق پیچ ها را بسته یا باز کند. این ابزار برقکاری ساختمان برای پروژه های گسترده تر در مقایسه با پیچ گوشتی های دستی مفید هستند، به خصوص زمانی که پیچ های زیادی برای نصب یا باز کردن دارید. این وسیله شبیه دریل برقی بوده اما کوچکتر از آن است . این ابزار کار دریل را انجام نمی دهد و  فقط برای پیچ استفاده می شود.

مانند یک مته، پیچ گوشتی و نگهدارنده نوک پیچ گشتیمی توانند مغناطیسی یا پیچی باشند و اندازه ها و انواع مختلف سر پیچ گوشتی را در خود جای دهند. دریل سیمی معمولاً قدرتمندتر است و لازم نیست نگران از دست دادن زمان شارژ باتری باشید. با این حال، مدلی که با باتری کار می‌کند، به شما امکان می‌دهد از دوشاخه دور شوید یا زمانی که به چالاکی بیشتری نیاز دارید، مانند مونتاژ مبلمان.

ابزار پرس کابل کواکسیال

با کمتر از 20 دلار، ابزار پرس کابل کواکسیال هنگام انجام کار کابلی در اطراف خانه یا اجرای کواکس به آنتن تلویزیون مفید است. این ابزار crimper کواکسی با استفاده آسان به شما کمک می کند کانکتورهای F را جایگزین کنید یا یک خط کواکس را تعمیر کنید تا اتصالات تلویزیون و اینترنت بدون هیچ گونه نشتی و قدرت زیاد را داشته باشد.

 

 

منبع: www.thespruce.com

محمدرسول کریمیمشاهده نوشته ها

محمدرسول کریمی

طراح الکتروموتور و درایو و موسس مجموعه موتور درایو، مشاور شرکتهای سازنده الکتروموتور و الکتروپمپ، عضو کمیته فنی ماشین های الکتریکی سازمان ملی استاندارد ایران و مشاور شرکتهای صنعتی در ساخت الکتروموتور، تعمیرات ماشین های الکتریکی بزرگ و ارزیابی اقتصادی پروژه های صنعتی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *