نمودار مدار سیم کشی سیستم UPS اتوماتیک (سیم کشی با یک سیم برق دار و سیم کشی معمولی)

فهرست مطالب

  • اتصالات اینورتر/یو پی اس اتوماتیک
  • سیم کشی اینورتر / یو پی اس با دو سیم
  • سیم کشی اینورتر / یو پی اس با یک تک سیم برق دار
  • کار و بهره برداری از اتصال UPS
  • چگونه اینورتر / یو پی اس را به تابلو برق و کلیدها متصل کنیم

اتصالات اینورتر / یو پی اس اتوماتیک

در صورت خرابی غیر منتظره در برق شهر و از دسترس خارج شدن آن می توانیم از اینورتر / یو پی اس اتوماتیک و باتری برای اتصال برق بدون وقفه (UPS) استفاده کنیم.

در این مقاله دو نوع اتصال یو پی اس / اینورتر به تابلوی توزیع برق خانگی را بررسی می کنیم.

  • یو پی اس / اینورتر اتوماتیک با دو سیم
  • یو پی اس / اینورتر اتوماتیک با یک سیم برق دار

توجه: برای قرار گرفتن در حالت ایمن، از کابل با اندازه 6AWG (اندازه متریک 16 mm2) برای اتصال UPS به تابلوی اصلی استفاده کنید.

سیم کشی یو پی اس / اینورتر اتوماتیک با دو سیم

نمی خواهید فیل هوا کنید. فقط سیم های نول و فاز برق دار خروجی را به UPS وصل کنید. اکنون دو سیم نول و فاز خروجی را از یو پی اس / اینورتر به وسایلی که می خواهید تغذیه کنید همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، وصل کنید. (به عنوان خروجی)

سیم کشی یو پی اس / اینورتر با یک سیم برق دار تکی

به عنوان یک اصل، ما می دانیم که هر بخش بار باید از طریق سیم برق دار فاز و نول متصل شود تا به طور معمول کار کند. در مورد زیر، ما قبلاً فاز و خنثی (از تابلو برق به تیر برق و تابلو توزیع) را به هر وسیله برقی مانند فن ها، روشنایی ها و غیره وصل کرده ایم. این کاری است که ما در تابلو توزیع خود برای سیم کشی خانه انجام می دهیم.

اکنون، مطابق نمودار اتصال UPS زیر، یک سیم اضافی (فاز) را به آن دسته از وسایلی که قبلاً سیم فاز و سیم خنثی را از تابلو توزیع  وصل کرده ایم (یعنی دو سیم به صورت فاز (Live) همانطور که در شکل نشان داده شده است وصل کنید. و نیازی به اتصال سیم خنثی اضافی از UPS نیست زیرا قبلاً نصب و وصل شده است. به عبارت ساده، همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، برای اتصال به وسایل فقط به یک سیم برق نیاز دارید. … بله.. کار و عملکرد مدار زیر را بررسی کنید تا ایده بگیرید.

کارکرد و بهره برداری از اتصال یو پی اس

(1) هنگامی که برق شرکت توزیع خارج از دسترس (قطع) است.

در این صورت تامین برق از طریق سیم فاز (خروجی یو پی اس) که به باتری ها و یو پی اس ها و سپس به وسایل برقی متصل می شود ادامه می یابد (توجه داشته باشید که سیم نول قبلا وصل شده است). بنابراین سیم یک فاز اول که قبلاً قبل از نصب UPS وصل شده است (یعنی سیم برق دار از تابلو برق به UPS)  غیرفعال خواهد بود زیرا تغذیه از برق شهر در دسترس نیست. در این حالت، وسایل برقی متصل شده از طریق سیم برق از یو پی اس / اینورتر، انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری ها را بدون وقفه مصرف می کنند.

(2) هنگامی که منبع تغذیه برق شهر مجددا وصل می شود.

سپس منبع تغذیه از طریق سیم فاز (توجه داشته باشید که نول از قبل وصل شده است) که از برد اصلی به UPS وصل می شود (باتری شما را نیز شارژ می کند) و سپس از UPS به وسایل برقی متصل می شود. بنابراین سیم دوم (فاز یا سیم برق دار) که پس از نصب UPS وصل می شود (یعنی یک سیم برق دار از UPS) غیرفعال خواهد بود زیرا منبع تغذیه از UPS و باتری در دسترس نیست (چون سیستم UPS خودکار است).

چگونه یو پی اس / اینورتر را به جعبه تقسیم تابلو وصل کنیم.

شکل 3 نشان می دهد که چگونه اینورتر / یو پی اس را همراه با باتری ها به جعبه تقسیم توزیع اصلی متصل کنیم تا تغذیه مصرف کننده ها در صورت قطع برق شهری ادامه پیدا کند.

کدهای رنگی سیم کشی

بایستی از سیم قرمز برای فاز استفاده کنید. مشکی برای نول و سبز برای سیم زمین در سیستم تک فاز استفاده کرد.شما می توانید با توجه به منطقه زندگی خودتان از استانداردهای IEC (استاندارد بین المللی که در اروپا و انگلستان و ایران نیز کاربرد دارد) و استاندارد NEC (که در آمریکا و کانادا مورد استفاده می باشد) بهره بگیرید.

استاندارد NEC (National Electrical Code)

تک فاز 120V AC:

مشکی: فاز یا خط برق      سفید: نول یا خنثی  سبز-زرد: هادی زمین

استاندارد IEC:

تک فاز 230V AC:

قهوه ای: فاز یا خط برق     آبی: نول یا خنثی      سبز: هادی زمین

محمدرسول کریمیمشاهده نوشته ها

محمدرسول کریمی

طراح الکتروموتور و درایو و موسس مجموعه موتور درایو، مشاور شرکتهای سازنده الکتروموتور و الکتروپمپ، عضو کمیته فنی ماشین های الکتریکی سازمان ملی استاندارد ایران و مشاور شرکتهای صنعتی در ساخت الکتروموتور، تعمیرات ماشین های الکتریکی بزرگ و ارزیابی اقتصادی پروژه های صنعتی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *