دستورالعمل تنظیم و تعویض کلید گریز از مرکز الکتروموتور

این دستورالعمل طریقه جداسازی، تعویض و تنظیم کلیدهای گریز از مرکز که در انتهای شفت موتورهای تکفاز فاز شکسته با توان کمتر از پنج اسب بخار را پوشش می دهد. برای سوئیچ هایی که در سمت انتهایی پولی موتور قرار دارند. این دستورالعمل صدق نمی کند.

مجموعه سوئیچ گریز از مرکز معمولی از دو بخش اصلی تشکیل شده است.

  • یک تخته پلاتین که از تعدادی کنتاکت ثابت تشکیل شده است. و بر روی درپوش موتور نصب می شود.
  • یک مجموعه جرم و فنر که تشکیل یک کلید گریز از مرکز را می دهد. و بر روی شفت نصب می شود.

عملکرد کلید گریز از مرکز

هنگامی که موتور خاموش است و در حال استراحت کنتاکتهای تخته پلاتین موتور بسته هستند. هنگامی که موتور راه اندازی می شود. جریان از طریق کنتاکتهای بسته تخته پلاتین عبور کرده و وارد خازن راه انداز می شود. و موتور راه اندازی شده و در سریع ترین زمان ممکن به سرعت نامی خود می رسد.

هنگامی که سرعت شفت موتور به سرعت نامی موتور نزدیک می شود، یک نیروی گریز از مرکز ایجاد می کند این نیروی وارده بر وزنه های کلید گریز از مرکز بر فشار فنر غلبه کرده و باعث باز شدن کلید شده و کنتاکتهای پلاتین باز می شود. هنگامی که پلاتین باز می شود. مسیر عبور جریان از سیم پیچ و خازن راه انداز قطع می شود از مدار خارج می شوند. و این ها اجازه می یابند که خنک شوند. در این نقطه فقط سیم پیچی اصلی در مدار باقی می ماند. و موتور با این سیم پیچ به کار خود ادامه می دهد. (توجه: اغلب در موتورها یک خازن دائمی هم همراه با سیم پیچ کمکی در مدار باقی می ماند که باعث می شود. راندمان موتور افزایش یابد)

هنگامی که موتور خاموش می شود نیروی گریز از مرکز کاهش می یابد. فنر مجددا وزنه ها را به حالت اولیه خود باز می گرداند .(معمولا صدایی شبیه کلیک ایجاد می کند)، این تغییر باعث می شود کنتاکتهای تخته پلاتین به وضعیت بسته برگردند.

قبل از شروع کار موارد زیر را بررسی کنید.

تمام دستورالعمل های ایمنی را بخوانید، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که برای انجام این کار واجد شرایط هستید. اگر نه، با یک برقکار ماهر مشورت کنید.

  • دستگاه را از برق جدا کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که خازن استارت بدرستی کار می کند و دلیل راه اندازی کند و یا عدم راه اندازی موتور از خازن نیست.
  • مطمئن شوید که مدار منبع تغذیه دارای ولتاژ صحیح است و دوشاخه دستگاه به درستی سیم کشی شده است.
  • اطمینان حاصل کنید که تمامی سیم ها همراه با سیم زمین پیوستگی (اتصال دارند) و اتصالات آنها محکم است.
  • مطمئن شوید که سیم پیچ های موتور اتصال کوتاه یا اتصال باز نیستند. اطمینان حاصل کنید که یاتاقان های موتور در شرایط خوبی هستند و لقی شفت موتور در جهت عقب جلو حداقل باشد.

خطر شوک: در اجرای هرگونه سیم کشی و برق کاری در صورتیکه تجهیزات به منبع تغذیه متصل باشند انجام کار خیلی خطرناک است. دست زدن به قطعات برق دار منجر به سوختگی شدید، برق گرفتگی یا مرگ می شود. همیشه قبل از شروع به سرویس اجزای الکتریکی تمامی تجهیزات را از منبع تغذیه جدا کنید.

برقکار ماهر: برای کاهش خطر سوختگی، برق گرفتگی، آتش سوزی یا آسیب به تجهیزات، فقط یک برقکار یا پرسنل خدمات فنی واجد شرایط باید کارهای سیم کشی یا سرویس های برق را انجام دهند.

تغییرات: تغییرات تایید نشده ممکن است منجر به نتایج غیر قابل پیش بینی، از جمله آسیب جدی، برق گرفتگی یا آتش سوزی شود. این مورد  شامل نصب قطعات یدکی تایید نشده و متفرقه می باشد.

اتصالات سیم ها: همه اتصالات باید به مقدار کافی سفت شوند تا هنگامی که در معرض ارتعاش قرار می گیرند از شل شدن آنها جلوگیری شود. تمامی سیم ها یی که در حین سیم کشی وصل شده یا قطع شده اند را مجددا بررسی کنید تا از سفت بودن اتصالات اطیمنان حاصل کنید.

سیم یا قطعات آسیب دیده: سیم یا قطعات آسیب دیده خطر سوختگی، برق گرفتگی، آتش سوزی یا آسیب به ماشین آلات را افزایش می دهند. همیشه قبل از شروع مجدد عملیات، قطعات آسیب دیده را بلافاصله تعویض کنید.

خازن ها / اینورترها: برخی از خازنها و اینورترهای قدرت شارژ الکتریکی را تا 10 دقیقه پس از قطع شدن از منبع تغذیه در خود نگه می دارند. برای کاهش خطر مواجهه با شوک الکتریکی، حداقل برای این مدت زمان قبل از کار کردن بر روی خازن ها صبر کنید.

مراحل تعویض کلید گریز از مرکز الکتروموتور

1- اتصال تجهیز یا موتور را از منبع تغذیه قطع کنید.

جدا کردن الکتروموتور از برق

2- پیچ های کاور فن را باز کنید.

باز کردن پیچ های کاور فن

3- کاور فن را بردارید تا دسترسی به پروانه فن امکان پذیر گردد.

بازکردن کاور فن

نکته: هرگز با چکش به فن یا انتهای شفت ضربه نزنید یا با آن بازی نکنید. انجام این کارها باعث خم شدن فن فولادی، یا شکستن فن پلاستیکی و یا پخ شدن انتهای شفت موتور خواهد شد که در این حالت نیاز به تعویض فن یا خود موتور خواهیم داشت.

4- شل کردن بست یقه ای فن و لغزاندن آن به سمت بیرون

شل کردن بست یقه ای و درآوردن

5- اگر غبار گیر تخته ترمینال هم وجود دارد پیچ غبار گیر را باز کنید.

در آوردن کاور فن

6- برای تنظیم پیچ یقه ای شل شده، کلید گریز از مرکز را در امتداد شفت بلغزانید تا نقطه ای که کنتاکتها بسته شوند. سپس برای ثابت نگهداشتن تنظیمات انجام شده پیچ را مجددا سفت کنید. برای انجام تعویض به مرحله 7 بروید.

تنظیم کنتاکتهای کلید گریز از مرکز

نکته: با استفاده از یک تیکه کاغذ سمباده تا خورده دوده و آلودگی را از نقاط اتصال کنتاکتها پاک کنید.

7- اگر شما فقط قصد تعویض تخته پلاتین را دارید. موقعیت قرارگیری کلید گریز از مرکز بر روی شفت را علامت گذاری کنید.

 تعویض تخته پلاتین به تنهایی

نکته: نقاط اتصال کلید در هر دو نوع موتور در یک موقعیت قرار دارد.

8- موقعیت همه سیم ها را علامت گذاری کرده و پیچ یقه ای را شل کنید سپس کلید گریز از مرکز را دربیاورید.

نکته: عموما از دو عدد پیچ برای سفت بستن سوئیچ استفاده می شود.

9- تمام سیم‌ها را در محل ورود به موتور از نظر پارگی، گرمای بیش از حد و شل شدن پایانه‌ها به دقت بررسی کنید. (در صورت لزوم آنها را تعمیر کنید).

سیم های متصل به کلید گریز از مرکز

توجه: ممکن است سیم ها  روی لبه های ریخته گری درپوش یا بدنه ساییده شوند. وجود اضافه بار در سیم ها می تواند باعث چروکیده شدن عایق یا ذوب آن شوند. سیم‌پیچ‌های موتوری که بیش از حد بارگذاری می‌شوند، اغلب بوی قوی دارند و حبابهایی در لاک آنها ایجاد شده است.

10- گرد و غبار و آلودگی های جمع شده در موتور را جاروبرقی بکشید.

11- کلید و سیم های جدید را در همان موقعیت قبلی نصب کنید.

12- سوئیچ گریز از مرکز را همان طور که در مرحله 6 تشریح شده نصب و تنظیم کنید.

13- همه اجزا را به ترتیب معکوس مجددا نصب کنید. مطمئن شوید که تمام سیم‌ها از قسمت‌های متحرک و لبه‌های تیز دور باشند. و از مایع قفل کننده رزوه روی پیچ نگهدارنده فن استفاده کنید.

14- موتور را راه اندازی و تست کنید.

مراحل تعویض کلید گریز از مرکز برای سوئیچ های تعبیه شده در داخل فریم الکتروموتور

مرحله 1: پیچ درپوش های هر دو سمت موتور را باز کنید.
با یک چکش لاستیکی بر روی سر شفت سمت خروجی پولی موتور ضربه بزنید. تا درپوش انتهایی سمت دیگر موتور جدا شود. هنگامی که این دو قسمت برداشته شد، می توان درپوش انتهایی باقی مانده که تخته ترمینال روی آن نصب شده را جدا کرد.

باز کردن درب الکتروموتور

مرحله 2: بررسی اجزای داخل الکتروموتور

در زیر شکل و شمایل اجزای موتور پس از بیرون زدن شفت و باز کردن درپوش انتهایی باقی مانده نشان داده شده است.

اجزای الکتروموتور در هنگام دمونتاژ

مرحله 3: مشاهده وضعیت کلید گریز از مرکز

کلید گریز از مرکز نشان داده شده در شکل زیر در موتورهایی با نقاط تماس داخلی قابل تنظیم نیست. کلید گریز از مرکز به طور دائم روی شفت بصورت پرسی جا خورده است و بدون آسیب رساندن به آن نمی توان آن را جابجا کرد. تنها راه برای تنظیم تخته پلاتین و کنتاکتها خم کردن و تغییر فرم کل صفحه اتصال است.

موقعیت کلید گریز از مرکز بر روی شفت

مرحله 4: بررسی وضعیت تخته ترمینال

در زیر نقاط اتصال در عمل نشان داده شده است. این نقاط توسط کلید گریز از مرکز نشان داده شده در بالای عکس بسته می شوند. هنگامی که این نقاط بسته باشند، سیم پیچ استارت و خازن استارت برای شروع اولیه موتور در مدار هستند. به محض اینکه موتور به سرعت مشخصی برسد. کلید گریز از مرکز باز شده و کنتاکتها را از هم جدا می کند. که مسیر جریان عبوری از خازن راه انداز و سیم پیچ راه اندازی قطع می شود. اگر این کنتاکتها در هنگام راه اندازی موتور باز باشند موتور راه نمی افتد و صدایی شبیه هوم یا buzz از موتور شنیده می شود.

تخته پلاتین بر روی درپوش موتور

مرحله 5: تنظیم تخته ترمینال

از آجاییکه در این نوع موتور کلید گریز از مرکز قابل تنظیم نیست. همان طور که در عکس قبلی نشان داده شده است. تخته پلاتین باید با قرار دادن واشرهای تخت در زیر آن به سمت بیرون حرکت داده شود. برای انجام این کار، با برداشتن دو پیچ چهار سو که در زیر نشان داده شده است، شروع کنید. تخته پلاتین را در بیاورید و بر روی هر کدام از سوراخ ها که قرار است پیچ چهارسو بسته شود یک واشر تخت بگذارید.

تنظیم تخته پلاتین

مرحله 6: اتصال مجدد تخته ترمینال به درپوش الکتروموتور

تخته پلاتین را دوباره به درپوش انتهایی موتور وصل کنید. مطمئن شوید که پیچ هم از صفحه تخته پلاتین و هم از واشر زیر آن عبور می کند. سپس، موتور را دوباره مونتاژ کرده و آن را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی روشن می شود. برای این تست نیازی به نصب فن و درپوش فن ندارید.

نصب مجدد تخته پلاتین روی درپوش

مرجع:

CENTRIFUGAL SWITCH REPLACEMENT/ADJUSTMENT (Motor Fan-End Locations) INSTRUCTIONS

www.grizzly.com

 

محمدرسول کریمیمشاهده نوشته ها

محمدرسول کریمی

طراح الکتروموتور و درایو و موسس مجموعه موتور درایو، مشاور شرکتهای سازنده الکتروموتور و الکتروپمپ، عضو کمیته فنی ماشین های الکتریکی سازمان ملی استاندارد ایران و مشاور شرکتهای صنعتی در ساخت الکتروموتور، تعمیرات ماشین های الکتریکی بزرگ و ارزیابی اقتصادی پروژه های صنعتی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *