خرابی خازن دلیل خرابی موتور است؟ اگر هر دو خازن استارت و دائمی خراب شود موتور می خواهد راه اندازی شود اما فقط یک صدای هوم از آن می آید و کار نمی کند. هنگامی که مدار شکن عمل می کند یا فیوز می سوزد در هنگام راه اندازی کمپرسور، ما متوجه می شویم که موتور کمپرسور خراب شده است. در کسل زیر یک موتور تکفاز دو خازنه نشان داده شده است.

 

موتور تکفاز دو خازنه

علائم متعددی نیز وجود دارد که به شما می گوید خازن موتور خراب است یا خیر: موتوری با خازن اتصال کوتاه (ظرفیت کاهش یافته) اغلب شروع به کار می کند ، اما با گشتاور راه اندازی کمتر و دور کامل بار کمتر از حالت عادی.

در کنار موارد فوق ، چرا یک موتور به خازن راه اندازی نیاز دارد؟

با یک خازن متصل بصورت سری با سیم پیچ ثانویه، میدان مغناطیسی تولید شده نسبت به میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ اولیه عقب می ماند. این اختلاف فاز ایجاد شده بین دو سیم پیچ گشتاور راه اندازی ایجاد می کند و موتور شروع به چرخش می کند. خازن هایی که به موتور اجازه می دهند شروع به چرخش کند ، خازن استارت نامیده می شوند.

شماتیک مداری و فازور موتور تکفاز دو خازن

به طور مشابه می توان پرسید ، چه چیزی باعث خرابی خازن راه اندازی موتور می شود؟

بسیاری از کمپرسورهای تک فاز برای راه انداختن موتور به خازن راه اندازی نیاز دارند. این خازن ها گهگاه خراب می شوند و باعث می شود که کمپرسور از کار بیفتد. گرم شدن بیش از حد علت اصلی خرابی خازن راه اندازی است. اگر یک خازن راه اندازی بیش از حد در مدار بماند ، داغ می شود و خراب می شود.

در صورت خرابی خازن دائم کار چه اتفاقی می افتد؟

شایع ترین مشکلی که خازن های خراب می توانند ایجاد کنند ، “راه اندازی سخت است. این زمانی است که کمپرسور AC با مشکل راه اندازی مواجه می شود ، در تلاش برای روشن شدن لکنت می کند و مدتی بعد خاموش می شود. در بیشتر موارد مشکلات خازن، مانند خرابی یا از دست دادن ظرفیت، نیاز است که خازن تعویض گردد.

سوالات متعددی در مورد خرابی خازن و اثر آن بر روی کارکرد موتور وجود دارد که آنها را در این مقاله جمع آوری کرده و پاسخ داده ایم.

سوالات متداول در مورد خازن دائم کار و راه انداز

علائم خراب بودن خازن چیست

شایع ترین علائم و نشانه های خازن AC خراب شامل موارد زیر است:

  • در فن ها هوای سرد جریان ندارد
  • با زدن کلید راه اندازی باید الکتروموتور را با دست مقداری بچرخانید تا راه اندازی شود.
  • در سیستم های تهویه مطبوع (مثل کولر و فنکوئل) صدای هوم شنیده می شود.
  • خود به خود خاموش می شود.
  • راه اندازی نمی شود.

علائم خازن دائم کار خراب چیست؟

علائم خازن مشکل دار

  • ترک خوردگی یا بادکردگی خازن
  • بوی سوختگی از داخل خازن استشمام می شود.
  • از داخل خازن دود بیرون می زند
  • از داخل خازن مایعاتی به بیرون و صفحه مدار درز کرده است.
  • در هنگام تست با مولتی متر ظرفیت کمتر از مقدار لازم است.

تصویر خازن دائم و راه اندازی خراب شده

شکل بالا در سمت چپ یک خازن دائم کار آسیب دیده و در سمت راست خازن راه انداز خراب را نشان می دهد.

آیا موتور بدون خازن کار خواهد کرد؟

  • موتور های با خازن راه انداز فقط از خازن برای راه اندازی استفاده می کنند. بعد از کلید گریز از مرکز عمل کرد خازن از مدار خارج می شود و موتور بدون خازن به کار خود ادامه می دهد. لذا موتور بدون خازن در صورتیکه با دست راه اندازی شود می تواند به کار خود ادامه دهد. اما دیگر خودش نمی تواند راه اندازی شود.
  • یکی از علائم خراب بودن خازن همین عدم توانایی در راه اندازی الکتروموتور است. اما با دست راه می افتد.

صحت عملکرد خازن را چگونه چک کنیم؟

  • برای تست خازن با استفاده از مولتی متر، دستگاه اندازه گیری را در حالت اندازه گیری اهم زیاد تنظیم کنید. جایی در محدوده 10 کیلواهم و 1 مگااهم. پروب های دستگاه را به پایه های خازن متصل کنید قرمز به مثبت و مشکی به منفی (در مورد خازن های با پلاریته) . عقربه دستگاه باید از صفر شروع شده و به سمت بی نهایت برود.

شاید این مقاله هم به کارتان بیاید: نحوه تست خازن الکتروموتور

چگونه می توانید تفاوت بین خازن جریان و استارت را تشخیص دهید؟

خازن استارت پیوسته با یک نخته پلاتین و کلید گریز از مرکز استفاده می شود. از نظر ظاهری هم خازن راه انداز معمولا نسبت به اندازه معمول ظرفیت بیشتری دارد. معمولا بیش از 100 میکروفاراد و ولتاژ پایین تری دارد بین 200 تا 300 ولت. خازن دائم کار ظرفیت کمتری دارد. از یک میکروفاراد تا 50 میکروفاراد در الکتروموتورهای تکفاز مورد استفاده هستند.

از کجا بفهمیم موتور الکتریکی شما بد است؟

با یک مولتی متر در رنج اهم پایین (معمولا 200 اهم) ، اتصال بین سر سیم های یا ترمینال هر کدام از سیم پیچ ها را نسبت به بدنه فلزی موتور اندازه گیری کنید. اگر مقداری را قرائت کردید نشانه وجود اتصال بدنه و خرابی موتور است. و گهگاه نیز مشاهده می شود که با راه اندازی موتور بدنه آن برق دار می شود در این حالت نیز سیم پیچی آسیب دیده است. البته مشکلات متعدد دیگری نیز می تواند باعث خرابی موتور باشد. مشکلاتی نظیر اتصال حلقه که حلقه های سیم پیچی در داخل سیم پیچ اتصال کوتاه شده باشند. یا مشکلات در تخته پلاتین و کلید گریز از مرکز و همچنین مشکلات مکانیکی نظیر خرابی بلبرینگ و گشاد کردن هوزینگ بلبرینگ که خود مبحث مفصلی است و نیاز به چند مقاله مفصل جداگانه دارد.

آیا خازن خراب می تواند موتور را خراب کند؟

خازن آسیب دیده می تواند روز شما را خراب کند و همچنین موتور شما را! استفاده از خازن اشتباه از نظر ظرفیت یا خازن بی کیفیت می تواند بر روی عملکرد موتور تاثیر منفی بگذارد، همچنین بر روی عملکرد کمپرسور تهویه مطبوع، کولر یا کل سیستم تهویه تاثیر گذار است. خازن دائم کار یک جزئ اصلی در سیستم های HVAC هستند اما همه خازن ها مشابه هم نیستند.

در صورت خرابی خازن در موتور چه اتفاقی می افتد؟

خازن موتور خراب ممکن است باعث مشكلات راه اندازي شود يا هنگام کارکرد موتور آن را خاموش کند. خازن در لحظاتی انرژی را ذخیره می کند و در نیم سیکل بعدی آن را پس می دهد در صورتیکه آسیب دیده باشد امکان دارد موتور نتواند با دور نامی خود کار کند و داغ کند یا اینکه در لحظه راه اندازی نتواند راه اندازی شود و در همان حالت باقی بماند تا بسوزد.

چه عواملی باعث خرابی خازن می شود؟

خازن ها مهمترین دلایل خرابی در سیستم های الکترونیکی هستند در الکتروموتورها نیز نقش قابل توجهی دارند. خازن ها به دلایل مختلف از جمله فرسودگی ، پیری ، اتصال با قطبیت معکوس(در خازنهای AC این مورد صدق نمی کند) ، آسیب مکانیکی در هنگام مونتاژ ، خرابی دی الکتریک ، آسیب ناشی از درجه حرارت بالا در هنگام لحیم کاری ، کار ، آزمایش و غیره خراب می شوند. اما مهمترین دلیل خرابی خازنهای راه انداز قرار گرفتن طولانی مدت (بیشتر از چند ثانیه) در مدار می باشد.

آیا یک موتور تک فاز می تواند بدون خازن کار کند؟

نه ، لزوما همه موتور تکفاز AC دارای خازن نیستند. موتورهای تکفاز ساختارهای متفاوتی نظیر 1 موتور اونیورسال 2- موتور قطب چاکدار 3- موتورهای رلوکتانسی 4- موتورهای مغناطیس دائم 5- فاز شکسته 6- خازن دائم 7- خازن راه انداز 8- دو خازنه دارند که موادر 6 تا 8 برای ایجاد اختلاف فاز بین جریان اصلی و سیم پیچ کمکی از خازن استفاده می کنند. در موتورهای که در ساختار خود خازن دارند خازن را نمی توان در آنها حذف کرد.

آیا می توانید یک خازن را با ظرفیت بالاتر (میکروفاراد بیشتر) جایگزین کرد؟

تقریباً همیشه می توانید خازن را با ولتاژ بالاتر جایگزین کنید. این عامل محدود کننده خازن در اثر ولتاژهای خرابی دی الکتریک است که سازنده انتخاب کرده است. ظرفیت متفاوت کمی پیچیده تر می شود. کلا انتخاب خازن با ظرفیت بالاتر بشدت بر روی عملکرد موتور تاثیر گذاشته و باعث داغ تر شدن موتور و سوختن آن می شود لذا توصیه نمی گردد.

مقالات اخیر ما را نیز بخوانید:

 

مرجع:

https://findanyanswer.com

Will a bad run capacitor prevent a motor from starting

محمدرسول کریمیمشاهده نوشته ها

محمدرسول کریمی

طراح الکتروموتور و درایو و موسس مجموعه موتور درایو، مشاور شرکتهای سازنده الکتروموتور و الکتروپمپ، عضو کمیته فنی ماشین های الکتریکی سازمان ملی استاندارد ایران و مشاور شرکتهای صنعتی در ساخت الکتروموتور، تعمیرات ماشین های الکتریکی بزرگ و ارزیابی اقتصادی پروژه های صنعتی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *